جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جاذبه های گردشگری ایروان ارمنستان

ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که قدمت آن به قرن هشتم برمی‌گردد. ایروان اغلب به دلیل رنگ سنگ‌هایی که در ساخت مرکز شهراستفاده شده است، به عنوان «شهر صورتی» شناخته می‌شود. پایتخت به دلیل دیدنی های متعدد، مکان های تاریخی، موزه های عالی و پارک های جذاب، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی مقاصد اصلی گردشگری است.

1. میدان جمهوری(Republic Square)

میدان جمهوری شلوغ ترین نقطه شهر است که به آن “قلب ایروان” می گویند که یکی از شگفت انگیزترین و معروف ترین مکان های پایتخت به حساب می آید. اینجاست که می‌توانید برخی از چشمگیرترین ساختمان‌های سنگی شهر (از جمله موزه ملی) را که در اطراف یک میدان باز بزرگ چیده شده‌اند، ببینید. شما به راحتی می توانید یک روز کامل و یک شب را در میدان جمهوری سپری کنید، زیرا این میدان مکان های دیدنی متعددی مانند موزه تاریخ، گالری ملی و خانه دولتی و همچنین هتل نمادین ارمنستان ماریوت است. در روز و در شب که همه روشن است زیباست.  در بهار و تابستان، گل های لاله و گل رز در اطراف لبه میدان شکوفه می دهند.

 یک چیز واقعاً باشکوه در مورد میدان فواره های موزیکال آن است. از اوایل بهار تا اواخر پاییز، یک فواره و نمایش نوری فوق‌العاده وجود دارد که با موسیقی عالی در ژانرهای مختلف همراه است. فواره‌های آوازخوان معروف نیز در میدان جمهوری درست در کنار موزه تاریخ و گالری هنر واقع شده‌اند. گردشگران از سراسر جهان به اینجا می آیند تا مناظر غیر معمول و جذاب آنها را تحسین کنند. فواره ها از اواخر ماه مه تا اکتبر هر روز کار می کنند و موسیقی زیبایی می سازند. برنامه این نمایش شامل شاهکارهای کلاسیک جهان، موسیقی ملی، راک و پاپ است.

میدان جمهوری ایروان

 

2. آبشار(Cascade)

آبشار ایروان با پلکان عظیم آهکی درست در مرکز شهر، طرف مقابل میدان جمهوری قرار دارد و یکی از نشانه های کلیدی آن است. این آبشار در دوره شوروی در سال 1971 ساخته شد و در سال 2009 به طور کامل بازسازی شد. آبشار ایروان دارای هشت طبقه است که قسمت های پایین و بالایی شهر را به هم پیوند می دهد.

 یکی از بهترین کارها در ارمنستان بالا رفتن از آبشار برای دیدن مناظر ایروان و قله های دوقلوی کوه آرارات است. مناظر شهر هنگام بالا رفتن از پله ها کاملاً چشم نواز است، به خصوص در شب که شهر روشن می شود. چندین کافه و رستوران در دو طرف «آبشار» وجود دارد که محل رفت و آمد مردم و گردشگران است.  همچنین در هنگام بالا رفتن از پله ها می توانید از نمایشگاه ها و موزه های هنری بازدید کنید. علاوه بر این، کنسرت‌های کلاسیک و جاز اغلب در بهار، تابستان و اوایل پاییز در برگزار می‌شود.

آبشار ایروان

 

3. پارک عاشقان(Lovers Park)

پارک عاشقان محبوب ترین و قدیمی ترین پارک شهر است که با برکه ها، آبشارها و فضاهای آرام، مکانی عالی برای یک پیک نیک عاشقانه در بین عاشقان است. این پارک دارای منظره سنتی ژاپنی است که پس از بازسازی اخیر تغییر کرده است. 

 

4. دنیای آب ایروان (Yerevan Water World)

در یک روز گرم تابستانی برای خنک شدن به دنیای آب ایروان بروید. این پارک آبی سه هکتاری دارای 12 سرسره آبی، 7 استخر روباز، 3 استخر سرپوشیده و 2 استخر کودک همچنین غرفه های غذا و یک رستوران است. دنیای آبی ایروان برای کل خانواده عالی است، و هر کسی در هر سنی می‌تواند از این پارک آبی فوق‌العاده لذت ببرد.

پارک آبی ایروان

 

5. دریاچه سوان(Swan Lake)

یکی ازکارهای لذت بخش در ایروان این است  که به دریاچه سوان بروید و با مردم محلی اسکیت کنید. این دریاچه درست در کنار خانه اپرا قرار دارد و مکانی زیبا برای اسکیت سواری، تنفس در هوای تازه و لذت بردن از مناظر اطراف است. اجاره اسکیت در دسترس است، که یک مزیت بزرگ برای هر توریستی است که از شهر بازدید می کند.

پارک سوان ایروان

 

6. کند (Kond)

کند یکی از قدیمی ترین محله های شهر است که قدمت آن به قرن هفدهم باز می گردد. این محله در امتداد تپه ای مشرف به مرکز شهر قرار دارد. این محله خانه‌های متعدد عثمانی/فارسی/مسلمان است که دارای دیوارهایی به ضخامت 1.5 متر است که در اصل از خشت و سنگ‌های کوچک ساخته شده‌اند. این خانه‌ها در کنار خیابان‌ها و کوچه‌های باریکی قرار دارند که عرض آن‌ها از ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر بیشتر نیست.

قدم زدن در اطراف کند، تماشای معماری باستانی یک تجربه فوق العاده است. اگر از معماری و عکاسی خیابانی لذت می برید، اینجا مکانی عالی برای گم شدن برای چند ساعت است. وقتی در کند هستید، کلیسای جامع سنت سرکیس را از دست ندهید، یک کلیسای محقر ساخته شده از سنگ توف نارنجی که بسیار جذاب است.

منطقه توریستی کند ایروان

 

7. موزه تاریخ ارمنستان (History Museum of Armenia)

ایروان یک شهر بسیار قدیمی است که دارای تاریخ بسیار طولانی است. یک راه عالی برای آشنایی با گذشته شهر، رفتن به موزه های آن است. موزه تاریخ ارمنستان مجموعه ای از بیش از 400000 شی دارد و مسلما بهترین موزه برای کسانی است که می خواهند درباره شهر و همچنین کل کشور بیشتر بدانند. این موزه دارای بخش های قوم شناسی، باستان شناسی، سکه شناسی و تاریخ مدرن است که در هر کدام مجموعه هایی وجود دارد.

موزه تاریخ ارمنستان

 

تورهای ایروان ارمنستان

با

سیگنال تیکت

تضمین قیمت و کیفیت

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

8. موزه باستانی ماتن داران (Mataenadaran Ancient Museum)

ماتنداران که به طور رسمی مؤسسه نسخه‌های خطی باستانی مسروپ ماشتوتز است، در داخل ساختمانی باشکوه در دامنه تپه پشت آبشار قرار دارد. این حافظ بزرگترین مجموعه نسخ خطی ارمنی در جهان است. این موسسه در سال 1959 تاسیس شد و به نام فردی که الفبای ارمنی را توسعه داد نامگذاری شده است.

 این ساختمان پنج طبقه دارای حدود 23000 نسخه خطی و طومار، به علاوه نیم میلیون سند آرشیوی دیگر، فرمان ها و نشریات است که بسیاری از آنها توسط مردم اهدا شده اند. مقطع کوچکی از این مجموعه در داخل اتاق‌های باشکوه ماتناداران به نمایش گذاشته شده است.

نسخه های خطی تذهیب شده بسیار زیبا هستند و دیدن نمونه های اولیه الفبای ارمنی که خود بسیار منحصر به فرد است، جذاب است. این مؤسسه همچنین نسخه‌ای از Urbatagirk، اولین کتاب ارمنی که در سال 1512 در ونیز منتشر شد، دارد.

موزه باستانی ماتن داران

9. موزه فرش مِگریان(Megerian Carpet Museum)

اگر از طرفداران منسوجات و صنایع دستی سنتی هستید، بازدید از موزه فرش مِگریان را از دست ندهید. موقعیت مکانی کمی دورتر است و نیاز به تاکسی از مرکز دارد، اما دیدن یکی از جالب‌ترین مکان‌های ایروان ارزش آن را دارد.

این فروشگاه-موزه خصوصی متعلق به یک خانواده محلی است و مجموعه عظیمی از فرش های قدیمی و تازه بافته شده ارمنی و قفقازی را به نمایش می گذارد. در اتاق‌های پر از فرش بگردید و الگوها و رنگ‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. بافندگی و رنگرزی معمولاً در طول روز انجام می شود.

موزه فرش مِگریان

10. ورنیساژ ایروان (Yerevan Vernissage)

ورنیساژ ایروان یک بازار بزرگ در فضای باز است که در امتداد خیابان‌های آرام و بوزند، نزدیک متروی میدان جمهوری قرار دارد. این بازار در دهه 1980 توسط گروهی از هنرمندان محلی برای نمایش و فروش آثار خود افتتاح شد. ورنیساژ ایروان آنقدر بزرگ و محبوب شده است که از خانه اصلی خود در کنار میدان شارل آزناوور به جایی که امروز است نقل مکان کرد. از ایستگاه مترو میدان جمهوری تا مجسمه واردان مامیکنیان امتداد دارد.

اینجا مکانی عالی برای یافتن انواع آثار هنری سنتی ارمنستان، مانند قالیچه، کنده کاری روی چوب، نقاشی، آلات موسیقی و جواهرات است. یکی دیگر از مکان های عالی برای خرید تابلوهای نقاشی، پارک ساریان است.

ورنیساژ ایروان

 

11. فواره های آبخوری ایروان (pulplak)

فواره های آبخوری ایروان، معروف به پولولاک، یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد برنامه ریزی شهری این شهر است. بیشتر فواره ها در دهه 1920 ساخته شده اند. به طور باورنکردنی، در مجموع بیش از 1500 مورد وجود دارد. تقریباً در هر گوشه خیابان و در پارک ها و میادین همه جا متوجه آنها خواهید شد. فواره ای با چشمگیرترین طراحی، یوت آغبیور (“هفت چشمه”) است که در ضلع غربی میدان جمهوری در نزدیکی موزه قرار دارد و از سال 1965 یکی از نقاط ثابت شهر بوده است.

فواره هفت چشمه ایروان

 

12. (Katoghike Church)

قدم به داخل کاتوگیکه، زیباترین کلیسای ایروان بگذارید. کلیسای مادر خدا مقدس کاتوگیکه در سال 1264 تقدیس شد و آن را به یکی از قدیمی ترین کلیساهای شهر تبدیل کرد. این مجموعه حاصل چندین دهه الحاق و بازسازی است. مردم احترام خاصی نسبت به این مکان دارند، به خصوص در اواخر بعد از ظهر که خورشید در پشت برج ناقوس فرو می رود و میدان را روشن می کند و سنگ را روشن می کند.

کلیسای کاتوگیکه

 

13. مسجد آبی (Blue Mosque)

به عنوان اولین ملتی که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت، اکثریت قریب به اتفاق ارامنه از سال 301 پس از میلاد، مسیح را می پرستیدند. ایروان امروزی بسیار متنوع است و یهودیان، ایزدی ها، کردها و مسلمانان همگی در کنارهم زندگی می کنند. مسجد آبی که در قرن هجدهم ساخته شد، بزرگترین مسجد از هشت مسجد ایروان بود و آخرین عبادتگاه اسلامی باقی مانده در ارمنستان امروزی است. این مسجد که عمدتاً توسط ایرانی ها و کارکنان سفارت استفاده می شود، یکی از برترین جاذبه های ایروان است.

مسجد آبی به عنوان یک مرکز فرهنگی نیز فعالیت می کند و کلاس هایی به زبان فارسی ارائه می دهد. زمانی که نماز در حال انجام نیست می‌توان به داخل رفت. برای ورود به مسجد لباس مناسب (از جمله پوشش سر برای زنان) لازم است. مسجد آبی نمادی از روابط صمیمانه بین ارمنستان و ایران است. دو کشور دارای ترتیبات گردشگری بدون ویزا هستند. 

مسجد آبی ایروان

 

14. (Mother Armenia Statue)

یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی دوران شوروی در ایروان، مجسمه مادر ارمنستان است، مجسمه‌ای به ارتفاع 22 متر که در پارک پیروزی بالای آبشار قرار دارد.

نماد “صلح از طریق قدرت”، مادر ارمنستان توسط آرا هاروتونیان طراحی شده است و شباهت و احساسات مشابهی با مجسمه های “مادر” دیگر در شهرهای سابق اتحاد جماهیر شوروی (از جمله تفلیس، جایی که مادر گرجستان را در مجاورت قلعه ناریکالا خواهید دید) دارد.

پارک پیروزی ایروان که بنای یادبود در آن قرار دارد، شامل یک بنای یادبود جنگ، باغ‌ها و کوچه قهرمانان است که می‌توانید نمونه‌های زیبایی از سنگ‌های خاچکار تراشیده شده را ببینید. در بهار که شکوفه ها بیرون می آیند بسیار زیبا است.

مجسمه مادر ارمنستان

 

15. تونل عابر پیاده کوند (The Kond Pedestrian Tunnel)

 تونل عابر پیاده کوند یکی از جواهرات پنهان در ایروان است. این مسیر پیاده‌روی طولانی که در دوران شوروی ساخته شده، زیر محله کند قطع می‌شود و به مرکز شهر با تنگه هرازدان می‌پیوندد. بخش هایی از تونل 500 متری با نور کم با گرافیتی و هنر خیابانی تزئین شده است. اینجا مکانی عالی برای قدم زدن در هوای تازه است. در هر بعد از ظهر معینی، تونل پر از زوج هایی را خواهید دید که دست در دست هم راه می روند، خانواده ها برای قدم زدن و بچه هایی که دوچرخه سواری می کنند. در پایان در تنگه هرازدان ظاهر می شوید، فضای سبز شهری غیرمنتظره ای که در امتداد حاشیه شهر در کنار رودخانه قرار دارد.

تونل عابر پیاده کوند